Om verschillen sneller te herkennen en er beter mee om te kunnen gaan.
De 3-kleuren Bril licht de verschillen op tussen drie insteken:
Blauw hecht veel waarde aan de inhoud en helderheid. Dit uit zich in feiten-kennis, structuur, doelgerichtheid, analyses, planning en afspraken, met een voorkeur voor objectiviteit, directheid, verbale en schriftelijke communicatie.
Rood hecht veel waarde aan de relatie en aan emoties. Dit uit zich in veel aandacht voor contact en betrokkenheid, met een voorkeur voor flexibiliteit en improvisatie en het tonen van non-verbale en verbale passie en bewogenheid.
Geel hecht veel waarde aan respect en aan afstemming. Dit uit zich in het willen aansluiten bij de ander, scherp luisteren, geduld, afwachtendheid, diplomatiek en conflictvermijdende interacties, en een voorkeur voor indirecte communicatie.
Wereldwijd zijn deze 3 kleuren gegeneraliseerd heel goed herkenbaar (probeer het zelf maar eens te plaatsen!), maar ook regionaal (denk aan boven vs. onder de rivieren), in concrete interacties met een klant, medewerker of vrijwilliger (denk aan de behoefte aan ‘een goede klik’ vs. ‘inhoudelijk onderbouwde analyses’). Dit maakt het model uitermate geschikt om zowel cultuurverschillen als karakterverschillen inzichtelijk en hanteerbaar te maken.
Deze training
- vergroot je kennis over de 3 kleuren, hun uitingsvormen, behoeften, voorkeuren, irritaties, krachten en valkuilen
- verbetert je competenties om prettig en effectief met die verschillen om te gaan en hun kracht te benutten
- verscherpt je inzicht in je eigen voorkeuren, en hoe dit je werk beïnvloedt
Voor wie?
Werk je met klanten en/of collega’s die wel eens een andere insteek lijken te hebben en/of andere omgangsvormen en communicatiestijl hebben dan jij? Zoek je een simpele en doeltreffende manier om (cultuur)verschillen dichterbij te brengen en uit het wij-zij paradigma te stappen? Wil je praktisch aan de slag kunnen? Dan is deze training voor jou!
Deelnemers zeggen:
“Eindelijk eens een model waar we echt mee uit de voeten kunnen. De afgelopen dagen komt het regelmatig terug: dan hoor ik weer een collega tegen een andere collega lachend zeggen ‘doe niet zo blauw’ of dan gaat het over een cliënt ‘volgens mij botst jouw rood nu met haar geel’. Dank voor de bruikbare tips!”
“Leuke training! Je brengt het heel beeldend. Cultuurverschillen voelen nu veel minder ‘vreemd’ aan.”
Voor meer informatie, neem contact met me op.