Hoe bespreek je bijvoorbeeld aanslagen, vluchtelingen of homoseksualiteit als je klas divers is?
Maatschappelijk actuele thema’s houden jongeren natuurlijk net zo goed bezig als volwassenen. Sommigen geven fel en onverbloemd hun (al dan niet controversiële) kijk op de zaak, en anderen durven nauwelijks van zich te laten horen.
In deze training leer je spannende onderwerpen op open wijze aan te snijden en te bespreken. Vaak roept zo’n bespreking spanning op bij je studenten en/of bij jezelf. We oefenen daarom ook met een trainingsacteur hoe je hiermee omgaat en wat het effect van jouw reactie is op de ander. Hoe blijf je betrokken zonder uit je professionele rol te stappen?
Deze training
- vergroot je kennis over de doorwerking van verschillende perspectieven en groepsdynamica bij thema’s waar conflicterende meningen gelden
- laat je veel oefenen met centrale vaardigheden die het bespreken van controversiële thema’s van je vraagt, zoals het stellen van neutrale vragen en het omgaan met polarisatie in de groep
- reikt je concrete ideeën en werkvormen aan die je in kunt zetten bij het bespreken
- verscherpt je inzicht in de reacties die jou raken, hoe je dan reageert en hoe je effectiever om kan gaan met spanningen
Voor wie?
Heb je als docent soms te maken met groepen leerlingen die bij moeilijke thema’s tegenover elkaar komen te staan? Wil je leerlingen helpen hun kennis en inzicht in verschillende perspectieven te vergroten in plaats van zich alleen vast te bijten in hun eigen bril? Wil je graag beter inspelen op de verschillen in je groep? Dan is deze training voor jou!
Deelnemers zeggen:
“Ik vond het eens een zinvolle training. Niet alleen omdat het onderwerp relevant is maar ook door de opbouw van de training en de presentatie”
“Ter zake kundige trainer, met oog en oor voor de deelnemers”
“Zeer de moeite waard!”
Voor meer informatie, neem contact met me op.